هشت باور غلط درباره لیزر موهای زائد بدن

باورهای اشتباه درباره لیزر موهای زائد بدن

رشد مو یک پدیده فیزیولوژیکی طبیعی در بدن است که فواید متعددی برای سلامت پوست و بدن دارد، ولی امروزه و با توجه به اهمیت زیادی که زیبایی ظاهری برای افراد دارد رشد بیش از حد مو در نواحی خاصی از بدن چندان خوشایند نبوده و همین عامل فرد را به سمت استفاده از روش‌های دائمی حذف موهای زائد بدن چون استفاده از لیزر موهای زائد سوق می‌دهد. هرچند استفاده از این تکنیک امروزه طرفداران بسیار زیادی دارد و به یک روش خلاصی از شر موهای زائد معمول تبدیل شده است ولی همچنان برخی باورهای غلط درباره لیزر موهای زائد بدن وجود دارند که در این مقاله از رکسانا لیزر قصد داریم به بررسی چند مورد از آن‌ها بپردازیم پس با ما همراه باشید.

باورهای غلط درباره لیزر موهای زائد بدن

لیزر موهای زائد دردناک است

یکی از دلایلی که شاید برخی افراد از انجام لیزر برای حذف موهای زائد بدن خود اجتناب می‌کنند این است که گمان می‌کنند این تکنیک دردناک است؛ ولی برخلاف تصور عموم، لیزر موهای زائد به هیچ عنوان درد چندانی به همراه ندارد. البته افراد با توجه به آستانه تحمل دردی که دارند ممکن است در طول استفاده از این روش احساسات مختلفی چون سوزن سوزن شدن خفیف را داشته باشند ولی نسبت به دردی که فرد حین اپیلاسیون تجربه می‌کند قطعاً درد ناشی از لیزر بسیار ناچیز و قابل چشم‌پوشی است.

بهتر است بدانید که لیزر موهای زائد نسبت به اپیلاسیون و سایر روش‌های رفع موهای زائد ایمن‌تر و کارآمدتر است. علاوه بر این، پزشک و یا اپراتور محترم می‌تواند چندین روش حین عمل به کار ببرد تا میزان تحمل درد و ناراحتی را از سوی متقاضی به حداقل برساند. این روش‌ها شامل استفاده از یک فن هوای خنک، استفاده از لوسیون‌های فرموله شده خاص و تنظیم دقیق تنظیمات لیزر متناسب با نوع پوست فرد است.

سوالات متداول درباره لیزر موهای زائد

افراد با پوست تیره نمی‌توانند لیزر موهای زائد انجام دهند چرا که لیزر برای آن‌ها بی‌تأثیر است

شاید این باور در زمان‌های گذشته که علم و فناوری چندان پیشرفتی نکرده بود واقعیت داشت؛ چرا که لیزر بیشتر روی موهای افرادی که پوست روشن و موهای تیره داشتند اثر می‌گذاشت. ولی امروزه دستگاه‌های به‌روز و پیشرفته با طول موج‌های گسترده وارد بازار شده‌اند که برای همه انواع تیپ‌های پوستی از جمله کسانی که پوست تیره دارند نیز به راحتی می‌توان از این تکنیک استفاده کرد. با این حال، انتخاب یک پزشک واجد شرایطی که به آخرین فناوری‌های روز دنیا دسترسی داشته و به درستی طول موج و نوع دستگاه لیزر مناسب برای استفاده در موی افراد با رنگ پوست‌های خاص را تشخیص دهد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی افرادی که موهایشان رنگ‌دانه چندانی نداشته و در نگاه اول موهای روی پوستشان به چشم نمی‌آید نیز نیازی به انجام لیزر برای حذف موهای زائد خود نمی‌بینند.

توصیه می‌کنم مقاله بهترین دستگاه لیزر برای پوست ایرانی‌ها کدام است را مطالعه کنید تا با انواع تایپ پوستی مختلف آشنا شده و دستگاه لیزر متناسب با نوع پوست خود را انتخاب کنید.

هزینه لیزر موهای زائد بسیار گران است

هزینه لیزر موهای زائد بسته به‌اندازه ناحیه درمان ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. قطعاً انجام لیزر برای حذف موهای زائد نواحی کوچک‌تر، مانند قسمت بالای لب، در مقایسه با مناطق بزرگ‌تر مانند پشت بدن، هزینه کمتری خواهند داشت. بنابراین، قبل از انجام این تکنیک بهتر است با مشاوران و کارشناسان و یا پزشک خود مشاوره‌ای داشته باشید تا از قیمت دقیق لیزر اطلاعاتی کسب نمایید. البته قطعاً با توجه به ماندگاری طولانی مدت و در صورت مداومت برای درمان دائمی بودن لیزر موهای زائد بدن نسبت به هزینه‌ای که شما در فواصل زمانی کوتاهی صرف اپیلاسیون برای حذف موهای زائد خود می‌کنید هزینه کردن برای انجام لیزر بسیار منطقی و مقرون‌به‌صرفه است.

اثرات لیزر موهای زائد بدن دائمی نیست

اولاً تجربه نشان داده است که نتایج حاصل از لیزر موهای زائد بدن در صورتی که تعداد جلسات تکمیل شود دائمی و ماندگار خواهد بود و این عملی‌ترین راه‌حل رفع موهای زائد برای طولانی مدت است که تا 12 ماه دوام می‌آورد و در صورت رشد مجدد موهای جدید بسیار نازک‌تر و کم‌حجم‌تر از موهای قبلی روی بدن شما خواهد بود.

ثانیاً، قطع به یقین انجام لیزر بسیار بهتر و راحت‌تر از اصلاح روزانه موهای قسمت‌هایی از بدن و یا انجام اپیلاسیون دردناک هر دو هفته یک‌بار است که خود با مجموعه‌ای از مشکلات مانند رشد ضخیم‌تر موها، تیره شدن پوست، رشد سریع‌تر و مجدد موها و از همه مهم‌تر دردناک بودن پروسه حذف موهای زائد است. در صورتی که اگر لیزر توسط تکنسین متخصص لیزر انجام شود، این تکنیک عوارض جانبی خاصی به همراه نخواهد نداشت.

لیزر موهای زائد باعث افزایش رشد مو می‌شود

شاید تصور برخی افراد از انجام لیزر موهای زائد این باشد که در همان جلسه اول و یا دوم بایستی به‌طور کامل از شر موهای بدن خود خلاص شوند، ولی بد نیست این نکته را بدانید که تاکنون هیچ روش قطعی برای خلاصی دائمی از شر موهای زائد وجود نداشته ولی معمولاً لیزر موهای زائد به مرور زمان و با گذراندن دوره درمان (تعداد جلسات تعیین شده از سوی پزشک) باعث کاهش رشد مو می‌شود. هر جلسه درمان با لیزر باعث کاهش 10 تا 25 درصدی رشد مو می‌شود و با گذشت زمان، کاهش قابل توجهی در تراکم، ضخامت و سرعت رشد مو وجود خواهد داشت. با این حال، موهایی که پس از درمان دوباره رشد می‌کنند نیز اغلب نازک‌تر و روشن‌تر هستند و باعث می‌شود نواحی تحت درمان با مشکل کمتری مواجه شوند.

اشتباهات رایج درباره لیزر موهای زائد بدن

لیزر موهای زائد ایمن نیست

یکی دیگر از باورهای غلط در مورد لیزر موهای زائد این است که برخی ادعا می‌کنند این تکنیک ایمن نبوده و دارای عوارض جانبی سنگینی است. لیزر مورد استفاده برای خلاصی از شر موهای زائد بدن یک پرتو ملایم و البته قدرتمند از نور ساطع شده توسط دستگاه است که توسط فولیکول مو جذب شده و به گرما تبدیل می‌شود. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که لیزر مورد استفاده در تکنیک لیزر موهای زائد فقط فولیکول‌های رنگ‌دانه مو را هدف قرار می‌دهد و به بافت اطراف آسیب نمی‌رساند و از شایع‌ترین عوارض جانبی لیزر موهای زائد قرمزی و سوزش خفیف در نواحی درمان است که آن نیز در صورت انجام درست و اصولی و توسط یک پزشک باتجربه و ماهر بسیار خفیف بوده و به‌طور خود به خود برطرف می‌شود.

در نتیجه، این روش ایمن است و تاکنون بدون ثبت گزارش‌هایی مبنی بر مشاهده عوارض جانبی بسیار شدید و سنگین روی میلیون‌ها متقاضی استفاده شده است که خود دلیلی است بر ایمن و بی‌خطر بودن استفاده از این روش زیبایی، البته تا زمانی که در یک کلینیک واجد شرایط با تکنسین‌های آموزش دیده برای درمان انجام گیرد.

همه دستگاه‌های لیزر مشابه هم عمل می‌کنند

این باور نیز غلط است؛ چرا که روزبه‌روز دستگاه‌های لیزر جدید با امکانات بهتر و پیشرفته‌تر مانند دستگاه لیزر دایود و دستگاه لیزر الکساندرایت وارد بازار می‌شوند که می‌توانند از نظر کیفیت، قدرت، طول موج، مدت زمان پالس و سایر عوامل بسیار متفاوت باشند، به همین دلیل بهتر است قبل از مراجعه به لیزر موهای زائد بدن، از دستگاه‌های موجود در کلینیک مورد نظرتان پرس‌وجو و در رابطه با قابلیت‌های آن تحقیق کنید.

بارداری باعث رشد مجدد موها پس از لیزر موهای زائد می‌شود

یکی از دلایلی که توصیه می‌شود در جلسات متعدد لیزر برای حذف موهای زائد شرکت کنید این است که به‌طور هم‌زمان همه موهای بدن در مرحله فعال از رشد خود قرار ندارند، و لیزر تنها می‌تواند روی موهای فعال از نظر رشد تأثیر بگذارد. بر همین اساس باورهایی مبنی بر این وجود دارند که حتی در صورت کامل کردن دوره درمان با لیزر پس از اتمام بارداری موهای زائد از نو رشد می‌کنند. در رابطه با این موضوع بهتر است بدانید که در دوره بارداری به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن فرد رخ می‌دهد ممکن است برخی از فولیکول‌هایی که قبلاً غیرفعال بودند طی پروسه بارداری فعال شده و رشد مو را از سر بگیرند و شما شاهد رشد چند تار مو در بدن خود خواهید بود که قابل توجه نیستند.

سؤالات متداول

چرا لیزر موهای زائد بدن در همه افراد به‌خوبی تأثیر نمی‌گذارد؟

برای اثرگذاری هر چه بهتر دستگاه لیزر روی موهای فرد یکی از بهترین حالت‌ها وجود تضاد بین رنگ مو و رنگ پوست است، رنگ‌دانه فولیکول‌های مو باید نسبت به پوست به‌اندازه کافی تیره باشد تا لیزر بتواند فولیکول‌های مو را مشخص کرده و آن‌ها را بسوزاند. اگر فولیکول‌های مو رنگ‌دانه بسیار کمی داشته باشند، مثلاً موهای فرد سفید یا بلوند باشد، لیزر برای هدف قرار دادن این فولیکول‌ها دچار مشکل خواهد شد.

آیا تابش اشعه لیزر روی پوست برای بدن ضرر دارد؟

خیر، در صورت انجام این تکنیک توسط یک پزشک و یا تکنسین ماهر فرایندی کاملاً ایمن و بی عارضه خواهد بود، مخصوصاً اینکه اشعه‌های لیزر تا حد عمیقی به درون پوست نفوذ نمی‌کنند که بتوانند به اندام‌های داخلی شما آسیب برسانند.

آیا لیزر موهای زائد بدن می‌تواند مشکلات پوستی یا زخم در فرد ایجاد کند؟

خیر، در صورتی که عمل لیزر توسط افراد حرفه‌ای با تکنولوژی پیشرفته انجام شود، هرگز منجر به هیچ علامت یا تغییر رنگ در پوست نخواهد شد و شما نهایتاً مقداری التهاب و قرمزی تجربه خواهید کرد که طی یک الی دو روز به‌طور خودبه‌خود رفع خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =